1/06/2010

CARA MEMBUAT "BLOG STICKY"

Tips ini sebenarnya saya dapat dari tulisanDarren Rowse yang bertajuk"21 Ways To Make Your Blog or Website Sticky"

"Sticky" dalam Bahasa Malaysia bermakna "bergetah" atau "melekat". Ini bererti, tajuk ini jelas membincangkan tentang bagaimana menghasilkan sebuah blog yang berjaya "melekatkan" pembaca sepanjang masa. Dalam perkataan lain, ianya bermaksud tentang ciri-ciri yang perlu ada pada sesebuah blog agar pembaca sentiasa mengunjunginya atau mendatangi semula apabila ia memasuki alam internet.


Semalam saya update blog Isu nama ALLAH. Boleh lah baca sebagai "knowledge". Just reading for knowing nothing.

Berbalik tentang "blog sticky" ini, bolehlah difahami secara mudah iaitu " seseorang yang pertama kali sampai ke blog tersebut, ianya tidak mudah untuk meninggalkan blog itu, sebaliknya ia tetap akan datang melawat blog itu pada setiap kali dia memasuki internet". Kalau difikir-fikirkan, sememangnya terlalu sukar untuk menghasilkannya. Tapi, sebenarnya ANDA ada 21 cara untuk melaksanakannya!.

PERTAMA: Menyediakan secara menarik menjemput pelawat "subscribe" blog anda. Dicadangkan menyediakan lebih daripada SATU jemputan, iaitu satu di bahagian atas "sidebar", diikuti di bahagian tengah (navigation area) dan di bahagian bawah "post".Ini adalah untuk memastikan bahawa pembaca akan terlihat pada jemputan "subscribe" di laman blog anda.

Thanks
Darren Rowse

KEDUA: Ajarkan pembaca tentang kaedah "subscribe". Dalam ertikata lain kita perkenalkan RSS!

Apa itu RSS

Tiada ulasan:

Ads

OneTravel.com Presidents Day  300x250